کج شدن تصاوير

اشتغال و جهانگردی :: گردشگری

گردشگری

بهبود کیفیت و ارتقاء آگاهی گردشگری داخلی (شوختب)

بهبود کیفیت و ارتقاء آگاهی گردشگری داخلی (شوختب)

گردشگری

این وبلاگ از طرف بهروز صدیق جهت ارائه مطالب مفید گردشگری و حمایت از این صنعت مهم ایجاد گردیده است.

بایگانی
پربیننده ترین مطالب

اشتغال و جهانگردی

چهارشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۵، ۰۸:۲۷ ب.ظ

     مجموعه فعالیت های گسترده ای که معمولا توسعه گردشگری در کشورها ایجاد می کند، بیش از هر بخش فعالیت اقتصادی، دیگر فرصت های شغلی را فراهم می آورد. این بدان علت است که صنعت جهانگردی اصولا یک فعالیت خدماتی است و نیروی انسانی بیش تری را طلب می کند. اثرات افزایش اشتغال در بخش جهانگردی و گردشگری در کشورهای در حال توسعه به ماتب بهتر از کشورهای صنعتی است. به طوری که دبیر کل سازمان جهانی گردشگری « فرانچسکو فرانجیالی » در چهارمین مجمع عمومی، فقرزدایی و اشتغالزایی را به عنوان روز جهانی جهانگردی در سال 2003 انتخاب می کند. وی در همان سال با اشاره به اشتغالزایی این صنعت، توجه و تقویت پایه های رونق این صنعت عظیم در جهان را به عنوان وسیله ای برای فراهم آوردن زمینه های جذب نیروی کار، جهت مبارزه با فقر کشورها می داند.

     فعالیت های صنعت جهانگردی عموما شامل صنایع ساختمانی ( هتل ها، رستوران ها و ... ) صنایع غذایی (رستوران ها، چایخانه ها و ... ) بخش تجاری ( آژانس های مسافرتی ، تورگردان ها و مشابه آن ) صنعت حمل و نقل ( هوایی، ریلی، زمینی و دریایی ) ، راهنمایان، مراکز فروش کالا ها و امثال آن می یابند. اشتغالزایی صنعت گردشگری به سه گروه اشتغال مستقیم، غیر مستقیم و القایی تقسیم می شود.بر اساس پیش بینی های سازمان جهانی جهانگردی ( wto ) 43 درصد اشتغال جهان در سال 2010 متعلق به گردشگری است. این در حالی است که سهم جهانگردی در ایجاد اشتغال پس از کشاورزی، غذایی و ساختمان در دسته چهارم قرار دارد. آمارها حاکی از آن است که صنعت گردشگری توان به کارگیری نیروی عظیم انسانی را داراست.

     در انگلستان تنها 250 هزار فرصت شغلی در سال 2003 وجود داشته است. در اروپای شرقی 9/4 درصد و در جزایر و کشورهای حوزه کارائیب نیز 7/18 درصد دستمزد و حقوق کارکنان از این صنعت تامین شده است. در همین حال کشورهای آسیای شرقی بخش عضیمی از درآمد و نیروی انسانی خود را صرف گردشگری و جهانگردی نموده اند و بخش عظیمی از بودجه این کشورها از این طریق تامین می شود. اما در ایران آمارهای متناقضی ارایه می گردد و اشاره ای کوتاه به همین آمارهای ضد و نقیض گویای تاثیرات گردشگری بر اقتصاد ملی ما می باشد.

     به ازای ورود هر گردشگر به ایران 9 فرصت شغلی ایجاد می شود به طوری که فقط در بخش هتلداری می توان 19 هزار فرصت شغلی ایجاد کرد. طبق برنامه سوم توسعه و تا پایان آن قرار بود 117 هزار نفر در بخش جهانگردی در ایران مشغول به کار شوند حال افزایش این رقم در پایان برنامه چهارم توسعه را خودتان حدس بزنید ارقام و آمار ارایه شده که منتج از بهره وری نیروی کار و سطوح پرداخت می باشد، نشانگر این است که صنعت جهانگردی در کشورهای در حال توسعه، به شکل قابل توجهی در اشتغال سهم دارد.

*برگرفته از مطالب گردآوری شده توسط رئوف موسوی*

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی