کج شدن تصاوير

گردشگری فرهنگی :: گردشگری

گردشگری

بهبود کیفیت و ارتقاء آگاهی گردشگری داخلی (شوختب)

بهبود کیفیت و ارتقاء آگاهی گردشگری داخلی (شوختب)

گردشگری

این وبلاگ از طرف بهروز صدیق جهت ارائه مطالب مفید گردشگری و حمایت از این صنعت مهم ایجاد گردیده است.

بایگانی
پربیننده ترین مطالب

گردشگری فرهنگی

دوشنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۲، ۰۹:۴۸ ب.ظ

          فرهنگ را می توان در دو گروه کلی بخش بندی کرد که از نظر فهم گردشگری ، امروزه اهمیت بسیاری دارد. از این نظر فرهنگ به دو بخش سنتی و مدرن قابل تقسیم است و در این دو بعد دارای چشم اندازهای متفاوتی می باشد . آنچه که در گردشگری بیشتر مدنظر است پردازش جلوه های مختلف فرهنگ های سنتی می باشد . در جهان سنتی ، فرهنگ در قالب های اندیشگی و رفتارهایی شکل می گیرد که در هر جامعه ای بنیاد زندگی جمعی را تشکیل می دهند و از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد . هنجارهای فرهنگ سنتی برگرفته از میراثی است که به نسل امروزی رسیده است . این فرهنگ سنتی با توجه به تقاضای موجود در بازار گردشگری در عصر حاضر می تواند جاذب گردشگرانی باشد که خواهان یافتن مکانهایی با فرهنگ سنتی هستند تا اصالت واقعی را در آن تجربه کنند . از این رو فرهنگ سنتی بخصوص پا گرفته از گذشته های دور در مناطق مختلف ، که هنوز دارای اصالتی فرهنگی هستند ، می توانند گردشگران بسیاری را به خود جذب کند . بر این مبنا است که برخی نویسندگان بر فرهنگ تأکید می کنند و نقش آن را در شکل گیری ، رشد و توسعه گردشگری اساس می دانند و فرهنگ را سنگ بنای توسعه گردشگری در نظر می گیرند از این رو است که در چارچوب گردشگری ، تقاضاهای گوناگون فرهنگی در روندی از شناخت دیگر فرهنگ ها از راه بازدید از مناطق مختلف شکل می گیرد . این نشان دهنده آن است که بخشی از جریان گردشگری در چارچوب گردشگری فرهنگی ، تضاد فرهنگی را پشت سر گذاشته است و بیشتر با قبول فرهنگ میزبان یعنی مناطقی که از آن بازدید می کنند بیشتر به دنبال شناخت از فرهنگ بومی می باشند . که این روند را باید حاصل از تعامل فرهنگی ناشی از اندیشه های پسامدرن دانست که در تبلور از شناخت و تعامل فرهنگی از راه گردشگری شکل می گیرد.

        در جریان گردشگری فرهنگی جنبه های معنوی فرهنگ بومی و همچنین تبلور عینی آن به عنوان میراث فرهنگی از پارامترهای اساسی هستند که به شدت دارای اهمیت اقتصادی بوده و اطلاعات در آن به صورت دیداری منتقل می شود میراث فرهنگی به عنوان هدف اصلی در بازدیدهای گردشگری فرهنگی شامل عادات محلی ، آداب مربوط ، سبک های معماری و موسیقی ، زبان های محلی و ارزش های دینی- معنوی و تبلور عینی  ادیان در چارچوب مناسک و مکان های مقدس است . از این رو میراث فرهنگی حافظه جمعی یک ملت بوده که در مناطق مختلف فرهنگی در قالب پدیده ها ، مکان ها و رویدادها قابل بازدید است . همچنین رابطه میان فرهنگ و زیستگاه آن تنگاتنگ است . از این رو رابطه ای دو سویه میان نوع زیستگاه و نوع فرهنگ دیده می شود . این برداشت مفهوم "پهنه ی فرهنگی " را پدید می آورد . که خود در رابطه با فرهنگ و پهنه جغرافیایی ، گونه فرهنگی را شکل می دهد . از این رو پیکربندی فرهنگی و الگوهای فرهنگی مفهوم هایی در ارتباط با پهنه فرهنگی و گونه فرهنگی هستند . عناصر مشترک همه این مفهوم هااین است که نه با اجزا یا ویژه داشت های آن ، بلکه با تمامیت آن همچون سازمان معناداری از ویژه داشت ها برخورد می کنند از این رو توان های فرهنگی در هر مکان می تواند در زمینه های شناسایی و بررسی راهبردهای گردشگری بخصوص مفید واقع شود .

        در این میان گردشگری فرهنگی از دو بعد تعریف می شود . در بعد مفهومی گردشگری فرهنگی ، حرکت انسان ها برای جاذبه های فرهنگی و جدا شده از مکان معمولی سکونت با هدف به دست آوردن اطلاعات و تجربه جدید برای ارضای نیازهای فرهنگی تعریف شده است . از نظر فنی گردشگری فرهنگی ، حرکت انسان ها برای جاذبه های فرهنگی خاص همچون مکان های میراث ، نشانه های زیبا شناختی و فرهنگی ، هنرها و نمایش ها ، که خارج از مکان معمولی سکونت قرار دارد را در برمی گیرد . این گونه گردشگری در طی منشور گردشگری فرهنگی اهداف زیر را مدنظر دارد :

1. تشویق و تسهیل کار متصدیان حفظ و مدیریت میراث به منظور نشان دادن اهمیت میراث به جامعه میزبان و بازدید کنندگان .

2. کمک به پیشرفت و تشویق صنعت گردشگری برای حمایت و اداره گردشگری به شیوه هایی که میراث و فرهنگ های زنده جامعه میزبان را محترم شمارد و آن را اصلاح کند .

3. تسهیل و تشویق گفت و گو میان طرفداران محیط زیست و متولیان صنعت گردشگری درباره اهمیت و شکنندگی مکان های میراث ، مجموعه ها و فرهنگ های زنده از جمله نیاز رسیدن به آینده ای پایدار برای آنها.

4. تشویق تدوین کنندگان طرح ها و سیاست ها برای شکل دادن به اهداف و راهبردهای جامع و قابل اندازه گیری مرتبط به ارائه و تبیین مکانهای میراث و فعالیت های فرهنگی در زمینه حفظ و نگهداری آنها.

        علاوه بر این اهداف شکل گیری گردشگری فرهنگی در یک منطقه خود وابسته به تدارک فرهنگی و ارائه جذابیت های موجود ، پشتیبانی محلی و منطقه ای از گردشگری فرهنگی در مفهوم ساختار اجتماعی و سازمانی و همچنین وجود جاذبه های فرهنگی و طبیعی در تلفیق با هم و شکل دادن به یک چشم انداز فرهنگی می باشد . از این رو شکل گیری این گونه گردشگری و همراه با آن افزایش آگاهی ساکنان محلی درباره مضرات و منافع گردشگری فرهنگی می تواند مفید واقع شود . در این مبانی حمایت از میراث بوم شناختی و دستیابی به شرایط لازم برای حفظ جمعیت محلی در هر منطقه از جمله دیگر نیازها می باشد . بطور کلی گردشگری فرهنگی در هر منطقه می تواند واجد آثار زیر باشد:

1. دوباره کشف کردن و اهمیت یافتن امتیازات فرهنگی گمشده ساکنان محلی

2. امکان تشخیص و توسعه آگاهی های منطقه ای در بعد فضایی و هویت فرهنگی و توسعه فزاینده یک احساس خوب تعلق به یک فرهنگ

3. ایجاد زیربناهای اقتصادی ، در یک دوره بلند مدت

4. افزایش اشتغال در یک اقتصاد در حال رکود

*برگرفته از مطالب گردآوری شده توسط رئوف موسوی* 

نظرات  (۱)

That's 2 clever by half and 2x2 clever 4 me. Thsnka!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی