سیر و سیاحت گردشگری، بر طبق یافته های استانی و داده های تاریخی پدیده ای دیرپا و قدیمی است و عمری به قدمت تاریخ و تمدن بشر دارد. اما ضرورت های زمان همراه با توسعه و گسترش شگفت آور جهانگردی که به صورت افزایش سفرهای ملی و منطقه ای و بین المللی به وقوع پیوسته است دانش و تکنولوژی جدیدی به نام صنعت جهانگردی را به وجود آورده است. این صنعت عظیم و پولساز نیازمند مدیریت راهبردی و جامع سازمانی است تحت عنوان سازمان جهانی جهانگردی یا همان سازمانی که مهم ترین تشکیلات و سازمان بین المللی در زمینه فعالیت های گردشگری در آن وجود دارد.سازمان جهانی جهانگردی در سال 1975 تاسیس و بزرگ ترین تشکیلات جهانی جهانگردی محسوب می گردد. قبل از تاسیس این سازمان، معتبرترین سازمان بین المللی و تخصصی جهانگردی «اتحادیه بین المللی سازمان های رسمی مسافرتی» (IVOTO) بود که در سال 1925 تاسیس شد و بعدها جای خود را به سازمان جهانگردی سپرد. سازمان جهانی جهانگردی دارای 106 عضو رسمی با ملیت های مختلف و 158 سازمان فنی، موسسه و اتحادیه های بین المللی و منطقه ای است. مقر دائمی آن در پاریس و هدف از تاسیس آن ترویج و توسعه جهانگردی است.
کمک به توسعه اقتصادی
مهم ترین زمینه های فعالیت سازمان عبارت است از:
1-جریان آزاد بدون مانع جهانگردی از یک کشور به کشور دیگر
2-تقویت نقش جهانگردی به عنوان یک عامل حیاتی در تجارت جهانی
3-کمک به توسعه اقتصادی کشورها از طریق گسترش جهانگردی
4-تاکید بر اثرات فرهنگی و اجتماعی جهانگردی بر زندگی ملل
5-حمایت از منافع، حقوق جهانگردی و سازمان های جهانگردی
6- نظارت دائم و آگاهی در زمینه های حفاظت از محیط زیست و بهبود روش زندگی
همکاری برای توسعه
برنامه های عمومی کار سازمان جهانی جهانگردی شامل همکاری برای توسعه، آموزش، محیت زیست و برنامه ریزی آمار و تحقیقات روی بازار، کیفیت خدمات جهانگردی و ارتباطات و اسناد است.