کج شدن تصاوير

اوج و فرود گردشگری در اسلام :: گردشگری

گردشگری

بهبود کیفیت و ارتقاء آگاهی گردشگری داخلی (شوختب)

بهبود کیفیت و ارتقاء آگاهی گردشگری داخلی (شوختب)

گردشگری

این وبلاگ از طرف بهروز صدیق جهت ارائه مطالب مفید گردشگری و حمایت از این صنعت مهم ایجاد گردیده است.

بایگانی
پربیننده ترین مطالب

اوج و فرود گردشگری در اسلام

يكشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۲، ۰۹:۴۵ ب.ظ

        با دقت در سفرنامه هایی که به جای مانده به این نتیجه می رسیم که آنچه از قرن سوم و تا قرن هفتم وجود دارد ، سیاحت مسلمانان است به کشورهای خاورمیانه و خاور دور ، مانند: ژاپن ، آفریقا و اروپا . جهانگردان مسلمان گزارش سفر خویش را در کتاب های جغرافیایی و یا در تحقیقات تاریخی و عقیدتی ارائه داده اند . و در این دوران خبری از رفت و آمد سیاحان و اروپایی و مردمان غرب مسیحی نیست . گویا آنان هیچ گونه علاقه ای به گردشگری نداشته اند . از قرن هشتم به بعد ، به ویژه در قرن دهم می بینیم که جریان گردشگری به طور دقیق به عکس جریان یافته است . جهانگردان مهم را غربی هایی تشکیل می دهند که به سرزمین های شرق روی آورده و گزارش های گوناگونی از آداب ، میراث فرهنگی ، شیوه های حکومتی ، اجناس و محصولات شهرهای اسلامی داده اند . خبری از جهان گردان مسلمان نیست و یا اگر وجود دارد ، در محدوده ی سفر حج و از منطقه ای اسلامی به منطقه ای دیگر است . در این مقطع کمتر کسی با سیاح مسلمان در مغرب زمین برخورد می کند . در این دوران سفرنامه نویسی و گردشگری در اختیار جهانگردان غربی است و در دنیای اسلام علاقه ای به آن دیده نمی شود . رمز این تغییر و دگرگونی چیست ؟ چرا کسانی که علاقه ای به جهان گردی نداشته اند ، به حرکت و تکاپو می افتند و مردمانی که در دوران سخت دنیا را می پیمودند بی تمایل به سفر می شوند ؟ به نظر می رسد که علت عمده ی این تغییر با رشد اقتصادی و فرهنگی جوامع بستگی دارد . زمانی که دنیای اسلام و جهان شرق پرچمدار تمدن و پیش رفت بودند و برای دست یابی به حقایق و علوم تلاش می کردند ، جهانگردی در شرق از رونق بالایی برخوردار بود و سیر و سیاحت در اختیار مشرقیان مسلمان ؛ زیرا هم از توانایی های مادی لازم برخوردار بودند و هم به کسب دانش و نشر آن اهمیت می دادند و هم دانشمندان و جامعه از ارزش والایی برخوردار بودند . در آن زمان دنیای غرب مسیحی دوران تاریک قرون وسطی را می پیمود و مردمان آن از آگاهی های علمی بی بهره بودند و از جهت فرهنگی و اقتصادی دوران نکبت و سیاهی را می گذراندند . از این روی ، جایی برای سیر و سیاحت در اندیشه آنان نبود . آن زمان که دنیای غرب راه پیشرفت را در پیش گرفت ، سیر و سیاحت فرنگیان به دنیای شرق آغاز شد .

        با ضعف دنیای اسلام و قدرت یافتن غرب ، جهانگردان غرب در شرق زیاد شدند و آنان پیش تازان تسخیر سرزمین های اسلام بودند . برابر اطلاعاتی که وجود دارد خاخام ها و کشیشان یهودی و مسیحی در این کار پیشگام بودند و گاهی آنان همراه با گروه های اعزامی رسمی به شرق می آمدند . غربیان در این سفرها تا آن جا که توانستند میراث فرهنگی و یادگارهای تمدن اسلامی را به غارت بردند . موزه های انگلستان ، فرانسه ،آمریکا و آلمان و روسیه با آثاری تزیین شده است که از جهان اسلام و از جمله ایران به غارت رفته است . آنان بناها را ویران می کردند تا سنگ های با ارزش آن را به غارت ببرند . البته در این خیانت ، غارتگران و جاهلان داخلی نیز نقش داشتند . در کتابخانه های آنها به ویژه کتابخانه ی واتیکان ، نسخه های خطی نگاشته های اسلامی فراوان دیده می شود . جهانگردان غربی پیام آور غارت و تجاوز و پیش قراول یورش به حوزه ی اسلامی و بانی غارت میراث فرهنگی مسلمانان بودند .

        آن چه مسلم است کسی می تواند جهانگردشگریگرد باشد که از توانایی های مادی کافی برخوردار باشد ، چه آن ابزار را دولت در اختیار او قرار دهد . یا خود از ثروت کافی بهره مند باشد و یا این که با تجارت و کار سفرهای خویش را ادامه دهد .

        امروز نیز ، جریان جهانگردی از غرب به شرق ، رونق بیشتری دارد و این ناشی از توسعه و پیش رفت و علمی و توان اقتصادی آنهاست ؛ چرا که  به نظر می رسد دنیای اسلام هنوز به مرحله ی رشد کافی نرسیده و خودباوری کامل را در نیافته است .

 

*برگرفته از مطالب گردآوری شده توسط رئوف موسوی* 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی