کج شدن تصاوير

نقش گردشگری در تمدن اسلام :: گردشگری

گردشگری

بهبود کیفیت و ارتقاء آگاهی گردشگری داخلی (شوختب)

بهبود کیفیت و ارتقاء آگاهی گردشگری داخلی (شوختب)

گردشگری

این وبلاگ از طرف بهروز صدیق جهت ارائه مطالب مفید گردشگری و حمایت از این صنعت مهم ایجاد گردیده است.

بایگانی
پربیننده ترین مطالب

نقش گردشگری در تمدن اسلام

دوشنبه, ۹ دی ۱۳۹۲، ۰۶:۴۰ ب.ظ

         بی گمان، گردشگری در ایجاد تمدن ها و رشد آن ها نقش اساسی دارد . شماری از صاحب نظران بر این باورند که هجرت، لازمه ی یک تمدن است و نخستین تمدن های بزرگ که در بین النهرین به وجود آمده از مهاجرت آرامی ها به بین النهرین سرچشمه گرفته است . هجرت وقتی تمدن ساز است که با هدف و انگیزه ای عالی همراه باشد . دریافت آثار پیشینیان و بهره وری از آنها با هجرت و گردشگری هدفمند ، ممکن می شود . سفر نقش آفرینان به مراکز علمی برای دستیابی به کتابه های پیشینیان و نسخه های خطی و بهره مندی از علم دانشمندان انجام می پذیرفته است . بسیاری از دانشمندان کتاب های خود را در سفر نگاشته اند . ابن سینا ، بخش های منطق ، مجسطی ، اقلیدس ، ریاضیات ، موسیقی کتاب شفا را در اصفهان به پایان رساند . کتاب الانصاف خود را نیز در اصفهان نوشت .

        شهر بصره و کوفه از سابقه ی علمی برخوردار بودند ، ولی با رونق شهر بغداد که مرکز خلافت اسلامی بود ، این شهر مرکزیت علمی یافت و در آنجا تمام کتاب های پیشینیان مورد توجه قرار گرفت و به عربی ترجمه شد از باب نمونه « اثولوجیا » افلوطین به دستور معتصم و عباسی توسط عبدالمسیح بن عبدالله بن ناعمه حمصی و با نظارت ابو یوسف یعقوب بن اسحاق کندی ( م : 258 / ه 871 م .) به عربی ترجمه شد .

دانشمندان و طالبان علم و از سرتاسر جهان اسلام به بغداد می آمده اند . خطیب بغدادی در کتاب تاریخ خود که شرح حال دانشمندان و بزرگان وارد در بغداد را تا سال 463 ه / 1071 م . نگاشته ، زندگی نامه 7799 تن دانشمند مرد و 32 تن دانشمند زن را یاد کرده است .

دانشمندی مسلمان درباره ی نقش سفرهای علمی در باروری علم و تمدن در اسپانیا می نویسد .

        سفر از اندلس به سوی شرق در میان دانشمندان رواج بسیار داشت ؛ زیرا که جریان تمدن ساز همواره از مرکز به سمت نقاط کم فرهنگ تر روان می شود . اندلس در آغاز بر علوم شرقی بسیار تکیه می کرد و آنها را همچون سر منشأ و اساس شناخت خود می شمرد . به همین دلیل مسافرت ، عامل تقویت و تأیید پیوند میان دو طرف شد و به زندگی علمی و فرهنگی اندلس امکان رشد و توسعه داد . این مسافرت ها به اندلس امکان دادند تا از صورت کشور به نسبه عقب مانده و وابسته به مشرق ، به صورت رقیب و گاهی بالاتر از آن درآید .

        لازم به یادآوری است که دیدن و گزارش پیش رفت های دیگران ، آن گاه در ترقی ملتی اثر دارد که خود را باور کرده باشند و به استعداد و توانایی خود اعتقاد داشته باشند . در غیر این صورت ، این آگاهی زمینه ی جذب و وابستگی به بیگانگان را فراهم می سازد و اصل خویش را از یاد خواهند برد که به زودی به نمونه هایی از آن اشاره خواهد شد . این گردش ها علاوه بر انتقال علوم ، در ایجاد پیوند و دوستی بین ملت ها و انتقال فرهنگ و آداب و رسوم پسندیده به دیگر منطقه ها ، دادو ستدهای اقتصادی و تجاری و یادگیری مهارت ها و معماری ها نقش داشته است .

        آقا بزرگ تهرانی در الذریعه درباره ی سفرنامه ها و فایده و نتیجه های آنها در بالا بردن پایه های علمی جامعه ، می نویسد : رحله یا سفرنامه ، به کتابی گفته می شود که نویسنده آنچه را در شهر یا شهرهایی که به آنجا سفر کرده از اخبار مردم ، عقاید ، آداب و رسم های آنان ، در زندگی و مرگ دیده و شنیده گردآوری کرده است ، یا در آن کتاب ، گزارش سفر دیگری را ارائه کرده است . در گذشته این گونه کتاب ها اثر فراوانی در بالا بردن اندیشه های ملت ها داشته است ؛ زیرا آمیختگی فرهنگ ها ، راه را برای نرم کردن و مهربانی و مهرورزی های بشری فراهم می سازد . کمی وسیله های نقلیه و سختی سفر در گذشته ، مهم ترین بازدارنده در این راه بوده است . به گونه ای که اگر کسی اقدام به مسافرت طولانی می کرد و به شهرهای دور می رفت ، مردی شجاع و قهرمان و آگاه و با تجربه شناخته می شد . ولی سختی ها مانع حرکت تاریخ به جلو نشد . در طول زمان مردان جهان گردی پیدا شدند که مشهور شدند و به مناطق دور دست ، سفر کردند و اطلاعاتی راجمع و فراهم کرده و آن چه در سفرها دیدند نگاشتند .

        به طور معمول ، جهانگـردان موفق کسانی بودند که از سفرنامه های پیشینیان بهره می بردند و با استفاده از مطالب آن هـا به کامـل کـردن اطلاعـات خویش می پرداختند و بیشتر آنـان را افـراد با انگـیزه و دانشمند تشکیل می داد .   

 

*برگرفته از مطالب گردآوری شده توسط رئوف موسوی* 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی