کج شدن تصاوير

انواع جهانگردی :: گردشگری

گردشگری

بهبود کیفیت و ارتقاء آگاهی گردشگری داخلی (شوختب)

بهبود کیفیت و ارتقاء آگاهی گردشگری داخلی (شوختب)

گردشگری

این وبلاگ از طرف بهروز صدیق جهت ارائه مطالب مفید گردشگری و حمایت از این صنعت مهم ایجاد گردیده است.

بایگانی
پربیننده ترین مطالب

انواع جهانگردی

جمعه, ۷ آبان ۱۳۹۵، ۰۹:۴۷ ب.ظ

     براساس تعاریف سازمان جهانی جهانگردی، جهانگرد کسی است که به سرزمین یا کشوری غیر از محل اقامت دائمی خود مسافرت می کند و دست کم یک شب و حداکثر یک سال در آنجا می ماند و دلیل عمده مسافرت او تفریح، استراحت، دیدار بستگان، درمان، زیارت اماکن مقدس، بازدید از آثار تاریخی و مراکز هنری و فرهنگی، شرکت در مسابقات ورزشی یا تماشای آن، دیدن نمایشگاه های بازرگانی یا مراکز فعالیت های اقتصادی و شرکت در همایش ها و نشست ها است.

      همایش ها

     به برکت ارتباط و دوستی میان ملل و از سوی دیگر، بروز مشکلات گوناگون اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و ... در سطح ملی و بین المللی هر ساله نشست ها و گردهمائی های بسیاری درگوشه وکنار جهان، برای یافتن راه حل مسائل و بستن پیمان ها، برگزار می شود و هزاران تن از نمایندگان دولت ها و ... در این گردهمائی هاشرکت می کنند.

      اقتصادی و بازرگانی

     به گواهی تاریخ، انسان از بدو پیدایش، همواره در پی معاش و تأمین نیازهای زندگی، مسکن و محل اقامت دائمی خود را ترک می کرده و برای مبادله کالا و دست ساخته های خویش با سایر نیازمندی های زندگی راهی شهرها و کشورهای دیگر می شده است. هر سال و هر ماه، در سراسر گیتی، در شهرها و کشورهای گوناگون، نمایشگاه هائی برای معرفی کالاهای تولید شده برگزار می شود و گروه کثیری از بازرگانان یا مردم عادی برای آشنائی با آخرین دستاوردهای صنایع و کشاورزی و بازاریابی برای این کالاها به نمایشگاه ها مراجعه می کنند. هم اکنون و به ویژه به سبب رونق روابط بازرگانی میان کشورهای مختلف، برپائی نمایشگاه های محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی بسیار رایج است و میلیون ها تن از این نمایشگاه ها دیدن می کنند.

      ورزشی

     هم زمان با پیشرفت هائی که در تمامی شئون زندگی انسان روی داده است، ورزش و امور مربوط به تقویت جسم، که تأثیر بسزائی در سلامت روح دارد، بسیار گسترش یافته است. پیدایش رشته های مختلف ورزشی، ذوق و شوق مردم به ویژه جوانان به ورزش و دیدن مسابقات ورزشی امروزه به صورت یکی از فعالیت های تفریحی، آموزشی، فرهنگی مردم جهان در آمده است. هم اکنون از ورزش و مسابقات ورزشی برای ایجاد مودت و دوستی میان ملت ها، گفتگوی تمدن ها و مبارزه با فساد استفاده می شود. از این رو، هر ساله میلیون ها پیر و جوان برای شرکت در مسابقات ورزشی یا دیدن آن ها راهی سرزمین ها و کشورهای جهان می شوند.

      تاریخی و هنری و فرهنگی

     هر ساله تعداد بی شماری از مشتاقان برای دیدار یادمان های تاریخی، جشنواره های هنری و مراکز فرهنگی به سراسر جهان به ویژه به کشورها و سرزمین های تاریخی سفر می کنند. این جهانگردان که معمولاًبه سراسر جهان و به ویژه به کشورها و سرزمین های تاریخی سفر می کنند. این جهانگردان که معمولاً منزلت فرهنگی و علمی ویژه ای دارند و تعداد کثیری از جهانگردان را تشکیل می دهند. گاه در گردهمائی های فرهنگی- تاریخی شرکت می نمایند و از گنجینه ها، کتابخانه ها و دانشگاه ها بازدید می کنند.

      مذهبی

     بدون تردید، یکی از مهم ترین و کهن ترین عوامل و انگیزه های مسافرت انسان باورهای مذهبی و احساسات دینی بوده است. انسان از ابتدای تاریخ مکان هائی را مقدس می دانسته است و به منظور تأمین نیازها و خواسته های روحی، روانی و مادی خود و از ترس بلایای طبیعی و غیرطبیعی که زندگی او را تهدید می کرده، به زیارت و دیدن آن مکان های مقدس می رفته است. مثلاً کعبه بتخانه اعراب پیش از اسلام بوده و با پیدایش اسلام زیارتگاه میلیون ها مسلمان شده است. بودائیان،سیک ها، مسیحیان و قوم یهود نیز برای زیارت مکان های مقدس خویش مسافرت می کنند. جهانگردی با این انگیزه نیز رونق فراوان دارد. عبادت گاه هائی نظیر مساجد، آرامگاه پیشوایان مذهبی، کلیساها و ...هر ساله پذیرای میلیون ها معتقدان خود هستند.

      درمانی و بهداشتی

     از دیرباز انسان به خواص آب های معدنی برای شفای بیماری های پوستی، مفصلی و تأثیر آب و هوا در تسکین آلام روحی و روانی پی برده است. رومیان باستان برای استفاده از آب های معدنی به جزیره سیسل و لمباردی سفر می کردند. هم اکنون تأسیسات بی شمار آب گرم معدنی در نواحی مختلف ایتالیا، فرانسه، آلمان و ... وجود دارد که پذیرای میلیون ها جهانگرد طالب آب درمانی است. بسیاری از بیماران نیز برای مداوا به مراکز مهم و معتبر پزشکی در کشورهای پیشرفته یا مراکز و پایتخت کشورهائی که از امکانات بهداشتی و درمانی بهره مند هستند، مراجعه می کنند. این نوع جهانگردی نیز اعتبار و رواج فراوانی دارد.

      تفریح، استراحت و دیدار بستگان

     محیط پرهیاهو و آلوده و یکنواخت شهرهای امروزی، موجب فرسایش روحی و جسمی انسان می شود و بدیهی است که این امر در بازده کار او بسیار موثر است، بنابر این ، گرایش به ایجاد تنوع در محیط زندگی و فرار از فضای پر تنش شهر کنونی از یک سو و عشق انسان به زیبائی های طبیعت او را به ترک محیط کار و زندگی دائمی خود وا می دارد. هر سال و هر ماه و هر روز میلیون ها انسان، فارغ از هر گونه تکلف، هنگام تعطیلات یا فراغت از کار، به سوی کرانه های زیبای دریاها، نواحی خوش آب و هوای روستاها و ... رهسپار می شوند و در آغوش طبیعت، خستگی و فرسودگی جسمی و روحی خود را بهبود می بخشند. شاید انگیزه استراحت و تمدد اعصاب، تفریح دیدار آشنایان و بستگان مهم ترین عامل و انگیزه جابه جائی و مسافرت انسان در جهان کنونی باشد.

*برگرفته از مطالب گردآوری شده توسط رئوف موسوی*

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی