کج شدن تصاوير

موزه شهدا اردبیل :: گردشگری

گردشگری

بهبود کیفیت و ارتقاء آگاهی گردشگری داخلی (شوختب)

بهبود کیفیت و ارتقاء آگاهی گردشگری داخلی (شوختب)

گردشگری

این وبلاگ از طرف بهروز صدیق جهت ارائه مطالب مفید گردشگری و حمایت از این صنعت مهم ایجاد گردیده است.

بایگانی
پربیننده ترین مطالب

موزه شهدا اردبیل

جمعه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۴، ۰۸:۳۳ ب.ظ

                                                                                                      موزه شهداء 

     موزه شهداء اردبیل مکانی فرهنگی و اززشی است که برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و محلی ارزشمند برای انتقال میراث گرانبهای‌ ایثارگران و دلاوران در عرصه‌های جنگ و جهاد برای نسل‌های امروز و آتی و میعادگاهی برای تجلی یاران و انصار شهداء برای تجدید خاطره با یاران سفر کرده خود و مرجعی برای نویسندگان، محققان، مؤلفان و هنرمندان می باشد.

موزه شهداء

      کار اجرایی و مقدماتی این موزه از سال 1390 آغاز شد و در سه فاز اندرونی، حیاط ساختمان، محوطه بیرونی طراحی شده که اندرون آن با رعایت معماری اسلامی و حفظ بافت سنتی به شکل مدرن و با ترکیبی از رنگ‌های مختلف آماده‌سازی شد.

     مکان این موزه  خانه تاریخی رضازاده در محله قدیمی اوچدکان اردبیل انتخاب شده است.
خانه تاریخی رضازاده که در اواخر دوره قاجار ساخته شده و در فهرست آثار باستانی استان اردبیل و نیز آثار ملی ایران ثبت شده است دارای 901 متر مربع مساحت و 888 متر مربع اعیانی می باشد و در دو طبقه ساخته شده است.

موزه شهداء

     در این موزه آثار موزه‌ای شهداء مانند: تصاویر شهداء، وصیت‌نامه دفترچه خاطرات، مدارک تحصیلی، سجاده، قرآن، جانماز، تسبیح، مهر، انگشتر، اثر هنری، عینک، نوار سخنرانی، پلاک شناسایی، صحیفه پیشانی بند، کلاه آهنی، پوتین، مقالات، کتاب‌ها و سایر آثار شهداء و همچنین تابلوهای هنری از نقاشان برجسته کشوری و استانی  به نمایش گذاشته شده است. آثار شهدای فرمانده و شاخص استان اردبیل همچون داور یسری، شاپور برزگر، خلبان شهید غفور جدی و ابوالفضل پیرزاده و شهید دانش‌آموز مرحمت بالازاده به چشم می خورد.

     موزه شهدا در دو طبقه دارای ۷۷ ویترین دیواری، ۱۹ ویترین وسطی، ۶۰ گالری، ۱۲۰ بوفه تصاویر مستند شهدا و تابلوهای هنری آثار مکتوب و موزه‌ای به جا مانده از ۳ هزار و ۴۰۰ قطعه دوران دفاع مقدس شهدای انقلاب اسلامی و سایر شهدای استان اردبیل مهیا شده و به نمایش گذاشته شده است.

موزه شهداء

در طبقه اول این موزه سالن سبکبالان؛ شامل معرفی شهدای زن و بردباران آثار به جای مانده از حماسه‌سازان سنگر علم و جهاد و شهدای دانش‌آموز به شیوه هنری در معرض دید گذاشته شده است.

موزه شهداء

 

سالن عرشیان؛ این سالن به آثار موزه‌ای سایر شهدای اعزام از بسیج و ارتش اختصاص یافته است.

موزه شهداء

موزه شهداء

 

سالن افلاکیان؛ این تالار مختص به شهدای اقشار مختلف در جنگ تحمیلی مانند پزشکان، هنرمندان، دانشجویان و معلمان است.


موزه شهداء

سالن راست‌قامتان؛ در این سالن آثار به جا مانده از شهدای ورزشکار به ویژه جام و مدال‌ها همراه با تصاویر حضورشان در عرصه ورزشی ایثار و جهاد به نمایش گذاشته شده ‌است.

موزه شهداء

 

گالری هنری؛ در این گالری آثار هنری هنرمندان شاخص و برجسته پیرامون ایثار و شهادت در قالب نقاشی، خوش‌نویسی، عکاسی و … به نمایش گذاشته شده است.

موزه شهداء


موزه شهداء


موزه شهداء

 

اما در طبقه دوم این موزه سالن طلایه‌داران؛ شامل تصاویر شهدای انقلاب اسلامی که در مبارزه با رژیم طاغوت به شهادت رسیده‌اند به نمایش گذاشته شده است.


موزه شهداء

سالن علمداران؛ که این سالن در تالار اصلی قرار دارد که اختصاص به آثار سرداران و فرماندهان شهید و شهداء دارد.

موزه شهداء

 

سالن عارفان؛ این سالن به آثار جمع‌آوری شده از برخی روحانیون و طلبه‌های شهید اختصاص دارد که لباس مقدس روحانی آنان در کنار لباس زمینیشان تجلی خاصی به سالن بخشیده است.

موزه شهداء

موزه شهداء


 

سالن یاد یاران؛ در این سالن گالری تصاویر شهدا و به نوعی نمایشگاه عکس موزه محسوب می‌شود تصاویر شهداء برحسب رخدادهای مختلف به نمایش درآمده است.

موزه شهداء

موزه شهداء


 

این موزه دارای کتابخانه تخصصی ایثار و شهداست که مجهز به سالن مطالعه است که در آن کتاب‌های متعلق به شهدایی که دارای اثر در موزه و همچنین کتاب‌هایی که در خصوص آن از شهدا تالیف شده است، می‌باشد.

موزه شهداء

موزه شهداء

موزه شهداء

موزه شهداء

موزه شهداء

موزه شهداء

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی