کج شدن تصاوير

گردشگری الکترونیکی :: گردشگری

گردشگری

بهبود کیفیت و ارتقاء آگاهی گردشگری داخلی (شوختب)

بهبود کیفیت و ارتقاء آگاهی گردشگری داخلی (شوختب)

گردشگری

این وبلاگ از طرف بهروز صدیق جهت ارائه مطالب مفید گردشگری و حمایت از این صنعت مهم ایجاد گردیده است.

بایگانی
پربیننده ترین مطالب

گردشگری الکترونیکی

سه شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۰۹:۳۰ ب.ظ

       گردشگری الکترونیکی (ET) عبارت است از بکارگیری فن آوری نوین برای ارائه خدمات مورد نیاز گردشگران. به عبارتی با استفاده از فن آوری اطلاعات ارائه خدمات مورد نیاز گردشگران ساده تر، با کیفیتی بالاتر و هزینه ای کمتر انجام می پذیرد. در واقع این روش، ارائه الکترونیکی کلیه خدماتی است که در گذشته گردشگران به صورت سنتی از آن ها استفاده می کردند به علاوه خدماتی که به علت فن آوری اطلاعات میسر شده اند.

       با استفاده از فن آوری های جدید، گردشگر با مراجعه به یک سایت معتبر کلیه خدمات مورد نیاز برای سفر خویش را دریافت می کند و با کیفیت، سرعت و قیمت مناسب به خواسته های خود دست می یابد خدمات موسوم در گردشگری الکترونیکی عبارت اند از:

       اطلاع رسانی شفاف، دقت و اعتبار، انجام کلیه تشریفات اخذ ویزا، رزرو هتل ها و مراکز تفریحی-سیاحتی، رزرو و اجاره وسایل نقلیه، اخذ بلیط هواپیما، اتوبوس و قطار و ... ، خرید برنامه های سفر و تورهای مختلف و بسیاری خدمات دیگر که روز به روز ایجاد می شوند.

       ازآنجاکه اطلاعات کلیه خدمات مذکور درمجموع به گردشگر ارائه می شوند همواره امکان مقایسه گزینه های مختلف و انتخاب گزینه بهینه برای گردشگر باتوجه به معیارها و انتظارات او میسر است. به عبارت دیگر در عرصه گردشگری الکترونیکی هر گردشگر امکان می یابد که برنامه ای برای سفر خود انتخاب کند که بیشترین مطلوبیت را برای او دارد؛ این خدمت بدون حضور فن آوری اطلاعات مبتنی بر اینترنت امکان پذیر نبوده است و تنها از این طریق میسر است.

ویژگی های سایت اینترنتی گردشگری الکترونیکی

یک سایت فعال در زمینه ی گردشگری الکترونیکی بایستی دارای ویژگی های زیر باشد؛

1.اطلاع رسانی الکترونیکی: اولین گام در این زمینه ارائه اطلاعات عمومی به گردشگران است. اطلاعاتی نظیر؛ موقعیت جغرافیایی منطقه سفر، زبان های رسمی و غیررسمی مورد استفاده، اختلاف زمانی، ساعت رسمی، واحد پولی و نرخ تبدیل لحظه به لحظه ارزهای خارجی، معرفی سیستم اندازه گیری و واحدها، آب و هوای منطقه و پیش بینی وضعیت آب و هوا و ... در بخشی مجزا در یک سایت گردشگری الکترونیکی معتبر باید سازمان های دولتی در ارتباط با توریست های نظیر وزارت خارجه، سازمان های توریستی و ... قرار گیرد تا امکان جست و جوی اطلاعات در سایت های رسمی مهیا باشد. همچنین امکان ارتباط با پلیس، تلفن های ضروری مورد نیاز در این بخش باید به گردشگر ارائه گردد. در ادامه باید کلیه ی راه های دسترسی به منطقه سفر مشخص شوند تا توریست امکان انتخاب از میان روش های متفاوت را داشته باشد. سایت های فعال کلیه ی جاده ها، فرودگاه ها، بنادر دریایی، راه آهن و ... که از آن ها امکان دسترسی به منطقه ی سفر وجود دارد را معرفی می کنند و برای استفاده از آن ها گردشگر را تشویق می کنند و نهایتا" یک نقشه ی کامل از منطقه ی سفر با کلیه ی جزئیات وجود داشته باشد که همه ی اماکن خدمات دهنده به گردشگران در آن مشخص بوده و گردشگر بتواند از طریق سایت تمامی مسیرها را دنبال کند و نیازهای خود را مرتفع کند.

این گونه اطلاعات بهتر است که در قالب زبان های مختلف ارائه گردد، تا گردشگران هر کشور و با هر زبانی به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را جست و جو و دریافت کنند.

2.ویزای الکترونیکی E-visa: ویزای الکترونیکی یکی از خدمات بسیار مشهور در زمینه گردشگری الکترونیکی است. درواقع کشورهایی که خدمات ویزا را به صورت الکترونیکی ارائه می کنند آن را یکی از شاخص های پیشرفت خود در زمینه E-Government می دانند. برخی کشورها ویزای الکترونیکی را درحد ارائه اطلاعات اخذ ویزا ازطریق اینترنت می دانند و برخی دیگر کل عملیات لازم برای اخذ ویزا را به صورت الکترونیکی و از طریق اینترنت انجام می دهند.

3.رزرو و فروش اینترنتی بلیط: یک سایت معتبر خدمات دهنده در گردشگری الکترونیکی، بایستی خدمات مربوط به رزرو و فروش الکترونیکی بلیط مؤسسات مختلف حمل و نقل (هوایی، دریایی، ریلی و جاده ای) را دارا باشد. هنگامی که توریست به یک سایت ET مراجعه میکند باید قادر باشد تا از طریق همان سایت، رزرو و خرید بلیط خود را به انجام رساند. رزرو و فروش بلیط خطوط هوایی بین المللی عموما" ازطریق سرویس دهندگان جهانی انجام می پذیرد.

4.هتلداری الکترونیکی: از مهمترین خدماتی که یک گردشگر درطول مدت سفر خود از کشور میزبان دریافت می کند امکانات و خدماتی است که برای اقامت او ارائه می کنند. در یک سایت گردشگر الکترونیکی هرچه امکانات و گزینه های بیشتری در مورد اقامت گردشگر وجود داشته باشد سایت موفق تر خواهد بود. یک سایت گردشگری الکترونیکی باایجاد ارتباط با هتل های متعدد در سطوح سرویس و قیمت متفاوت می توان گزینه های مختلفی را برای گردشگر مهیا کند. در یک سایت ET معتبر اغلب هتل های مناسب در منطقه ای که گردشگر برای سفر انتخاب کرده است در دسترس بوده و گردشگر می تواند آن ها را انتخاب کند. طبقه بندی این هتل ها در قالب های مختلف و امکان جستجو کردن هتل ها براساس : قیمت، سرویس دهی، رتبه (تعداد ستاره) حداقل امکانات لازم برای یک برنامه هتلداری الکترونیکی است. سایت گردشگری الکترونیکی لیستی از هتل ها را با این اطلاعات نمایش می دهد: موقعیت، تصاویر اتاق ها، سالن ها، امکانات مختلف هتل.

اغلب سایت های گردشگری الکترونیکی یک تقویم که روی آن تعداد اتاق های خالی هتل در تاریخ های مختلف نمایش داده شده است را به گردشگر عرضه می کنند و گردشگر در هر تاریخی که مایل بود اتاق مورد نظر خود را انتخاب و رزرو می کند. سایت و هتل باید امکان دسترسی به یک بانکاطلاعاتی مشترک را دارا باشد تا همزمان و بصورت آنلاین اطلاعات را به هنگام کنند چرا که ممکن است هتل همزمان مشغول رزرو اتاق برای مراجعین حضوری به خود باشد.

5. برنامه ریز مقصد(Guile destination): یک سیستم کامل برنامه ریزی مقصد عبارت است از یک سیستم هوشمند که با دریافت اطلاعات خاصی از گردشگر بهترین برنامه سفر متناسب با خواسته های او را ارائه می کند. سیستم های برنامه ریزی مقصد بخش مهمی از سایت های معتبر گردشگری الکترونیکی را تشکیل می دهند. درواقع برنامه ذیزی مقصد معادل الکترونیکی تورهای امروزی است که همانند تورهای امروزی در سطح متفاوتی ارائه می شود. ارائه این خدمات نیازمند در اختیار داشتن این موارد است: ارتباط آنلاین با سایت های شرکت های حمل و نقل به منظور اطلاع از داشتن صندلی خالی و ساعات حرکت، ارتباط دائمی با هتل ها به منظور اطلاع از وضعیت اتاق های خالی و قیمت آن ها، ارتباط همیشگی با تورها و مؤسسات مسافرتی، دارا بودن یک سیستم با موتور جستجو با معیاری چندگانه، در اختیار داشتن یک سیستم هوشمند پیشنهاد برای سفر (زمان آغاز و پایان سفر از مسیرهای مختلف و سرویس های مختلف).

 

*برگرفته از مطالب گردآوری شده توسط رئوف موسوی*

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی