کج شدن تصاوير

اوقات فراغت و گردشگری :: گردشگری

گردشگری

بهبود کیفیت و ارتقاء آگاهی گردشگری داخلی (شوختب)

بهبود کیفیت و ارتقاء آگاهی گردشگری داخلی (شوختب)

گردشگری

این وبلاگ از طرف بهروز صدیق جهت ارائه مطالب مفید گردشگری و حمایت از این صنعت مهم ایجاد گردیده است.

بایگانی
پربیننده ترین مطالب

اوقات فراغت و گردشگری

دوشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۳، ۰۵:۵۹ ب.ظ

    در مورد تاریخچه تفرج می توان ابراز نمود که تمایل انسان به زیباسازی محیط پیرامون خود و بهره جویی معنوی از طبیعت از دیرباز وجود داشته است. بشر اولیه بطریقه بسیار ساده ای زندگی می کرد. او بین اوقات فراغت و کار که ما در جامعه مدرن امروزی به کار می گیریم فرقی نمی گذاشت، امروز بشر صنعتی اقدام به تقسیم زمان نموده است و زمانی را برای آسایش و استراحت اختصاص می دهد. تا قبل از این پیشرفت ها، تفریح و تفرج و اوقات فراغت اهمیت خاصی نداشت. حتی نه تنها اجداد ما بلکه در بعضی از جوامع نیز عقیده بر آن بوده که بازی و تفریح متعلق به کودکان است و رستگاری فرد در کار کردن است و بس!

      توسط قدرت و نیروی ماشین ها و بکارگیری تکنولوژی، بشر توانست کارخانه ها و مراکز تولیدی زیادی احداث نماید و با کمک این امکانات بر نفوذ و تسلط خود بر زمین، دریا و آسمان بیفزاید این تحولات همراه با افزایش درآمد و توسعه راه ها و سیستم ارتباطی مناسب سبب گردیدند تا آنجا مسافرت و سیر و سیاحت و همچنین حمل و نقل اهمیت یافته و با شدت زیادتری صورت گیرد. بدین ترتیب فرم های کار و زمان تغییر کرد و به همراه خود، تغییرات و تحولات اجتماعی، زیست محیطی و مسائل روحی و جسمی جدید فراوان دیگری را برای بشر پدید آورد. او دریافت اگر چه امکانات راحتی بسیار دارد اما، از نظر روحی و جسمی مواجه با مشکلات زیادی شده و به اصطلاح روحا خسته و کلافه است. دریافت که از این به بعد برای زنده ماندن و انسانی زیستن به آرامش و استراحت بیشتری نیاز دارد و باید به منظور تامین این امر از فرصت های خالی از کار حداکثر استفاده راببرد و بدین ترتیب بود که انجام فعالیت های تحت عنوان تفریح، تفرج و گردش برای بشر واقعیت پیدا کرد.

      از دیرباز تفریج و تفریح به طور غیرمستقیم به صورت یکی از نیازها و تمایلات انسان مطرح بوده است. با کمی بررسی مشاهده می گردد که لذت و خوشی از طبیعت به صورت تفرج( که شامل کلیه فعالیت هایی است که در خارج از محیط های بسته محدود انجام می گیرد) نزدیکی و اشتراک زیادی با فرهنگ محیط زیست او دارد. همانطوری که بشر به طور نسبی از هر قشری به بهداشت و غذا احتیاج دارد، لذت بردن از منابع طبیعی و تفرجگاه ها نظیر جنگل ها و طبیعت جهت گردش و تفریح برای فعالیت و ادامه زندگی با جسمی سالم و روحیه ای شاد امری ضروریست.

      امروزه جامعه شناسان، روانشناسان و متخصصین تفریح و تفرج نیاز انسان را به لزوم پرداختن به تفریح و تفرج نه تنها تأکید کرده اند، بلکه لزوم توسعه فضاهایی برای پرداختن به آن را برای جوامع متمدن امروزی با توجه به شرایط زیستی و متراکمش، ضروری و لازم می دانند. گسترش پارک ها و ایجاد تسهیلات لازم جهت بهره مندی افراد از فضاهای باز و سبز شهری و پسکرانه شهری، بیگانگی شهرنشینان را نسبت به طبیعت تخفیف داده و می تواند آرامش روحی را برای آن ها برگرداند.

      علاوه بر این، باید توجه نمود که، امروزه ما در عصری زندگی می کنیم که برنامه ریزی و طراحی فضایی شهر ها باید در کنار مباحث زیست محیطی و با چالشی برای مردمی و بومی کردن آن صورت پذیرد. این مهم با مشارکت و دخالت مردم در تصمیم سازی و تصمیم گیری ها و انعکاس آراء نظرات و معیارهای اجتماعی در برنامه ریزی و طراحی نیز کاملا سازگار است. بدین منظور ابزار و روش های مربوط باید همگام با فناوری روز توسعه یابند.

      تفرج عموماً فعالیت هایی را شامل می شود که شخص در انجام آنها آزاد بوده و بسته به میل و نیاز خود حرکت می کند، این فعالیت ها اکثراً خارج از کارها و فعالیت های روزمره و اموری می باشد که از روی اجبار و به طور وظیفه انجام می گیرد.

      بطور کلی تفرج را می توان فعالیتی مشتمل بر استراحت، تفریح، گذراندن اوقات فراغت و گردش و بازی در فضای باز شمرد.

*برگرفته از مطالب گردآوری شده توسط رئوف موسوی*

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی