کج شدن تصاوير

گردشگری و آموزش :: گردشگری

گردشگری

بهبود کیفیت و ارتقاء آگاهی گردشگری داخلی (شوختب)

بهبود کیفیت و ارتقاء آگاهی گردشگری داخلی (شوختب)

گردشگری

این وبلاگ از طرف بهروز صدیق جهت ارائه مطالب مفید گردشگری و حمایت از این صنعت مهم ایجاد گردیده است.

بایگانی
پربیننده ترین مطالب

گردشگری و آموزش

دوشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۳، ۰۳:۲۱ ب.ظ

     همتنیدگی گردشگری با امر آموزش در روند دوسویه رویکرد به تمایززدایی پسامدرن بیش از مقاطع زمانی دیگر ضروری به نظر می رسد که در آن در یک کنشگری بین امر آموزشی و توسعه گردشگری به عنوان یکی از پارامترهای توسعه همه جانبه شکل می گیرد. شکل گیری، پایداری و توسعه گردشگری در هر جامعه نیازمند امر آموزشی می باشد. درک و شناخت گردشگری و همچنین چگونگی توسعه و پایداری آن نه تنها در گسترش دانش گردشگری برای درک نیازمندی های آن بلکه در آموزش زمینه های موفقیت در پیرامون تجارت گردشگری و همچنین نیازمندی های هر جامعه به امر گردشگری نهفته است که این خود یک نگرش و رویکرد انسانی را به گردشگری ضروری می سازد. در این میان گردشگری به عنوان یکی از پارامترهای توسعه و به عنوان یک امر اقتصادی در کنار رویکرد فرهنگی به آن، وابستگی تام به همتنیدگی با متن های فضایی داشته و با بودن ضرایب گردشگر پذیری در این متن های فضایی جذب گردشگر را تسهیل می کند. رویکرد به پردازش محیط ( طبیعی و انسانی ) در متن های فضایی در زمینه گردشگری خود از یک سو حاصل شناخت و از دیگر سو حاصل پرورش نیروی انسانی در چارچوب امر آموزشی می باشد. نقش برجسته منابع انسانی در توسعه گردشگری که ناشی از امر آموزش است می تواند با رشد مهارت ها و دانش ساکنان محلی از آنان در رشد اقتصاد محلی و ملی بهره فراوان برد. این در حالی است که به باور عمومی گردشگری به عنوان یک بخش سبز اقتصادی با آسیب های محیطی کمتری همراه می باشد و نقش بسیاری در رشد فعالیت های اقتصادی دارد که خود وابسته به تکنولوژی ساده بوده و گرایش به سمت بهره وری از نیروی کار انسانی دارد که این خود در روندی از پردازش بنیان های آموزشی به سطوحی بهینه در ایفای نقش توسعه ای پایدار در متن های فضایی می انجامد.

       در زمینه شناخت گردشگری، آموزش گردشگری در دوسویه یک جریان پردازش دانش گردشگری قرار می گیرد که از یک سو در تبیین شناخت گردشگری نقش داشته و از دیگر سو چگونگی گردشگری را در فضای سرزمینی و دیگر سرزمین ها باز می نماید. آموزش به عنوان پوشش دهنده جمعیت جوان هر سرزمین در پیرامون شناخت امر گردشگری با ضرورت های مواجه است. در وهله اول این جمعیت جوان بنا به پویایی ناشی از سن خود اوقات فراغت بسیاری را در پیش رو داشته که می تواند با شناخت گردشگری بخصوص سرزمین بومی، میل به آن را به عنوان گونه ای از گذران اوقات فراغت کسب کند و در این راستا نه تنها با فرهنگ بومی آشنا خواهد شد بلکه در رونق گردشگری داخلی به عنوان گونه ای از گردشگری که نقش کاتالیزور را در پخش درآمد ملی دارد، سهمی زیاد خواهد داشت. این در حالی است که نقش موسسات آموزشی امروزه در ایجاد فرصت های لازم برای رشد توانایی های فردی و مهارت های زندگی و فرهنگ بومی و افزایش این تواناییها در تمامی زمینه با رویکرد تلفیقی است. این خود شناخت گردشگری را به وسیله آموزش گردشگری به عنوان بنیان آموزش هر جامعه توجیه می کند.

       در این میان آموزش گردشگری رویکرد به تامین نیروی انسانی لازم برای توسعه گردشگری می باشد. براین مبنا آموزش گردشگری در چارچوب پاسخگویی به تقاضای گردشگری در زمینه نیروی انسانی مورد نیاز عمل می نماید که متناسب با نیازهای واقعی در حال حاضر و در آینده می باشد. سطوح کلی سرمایه انسانی در زمینه گردشگری پیرامون آموزش آن، بر اساس تلفیقی از سیستم آموزش گردشگری با تاکید بر موضوعاتی مانند فرهنگ، خلاقیت محلی جامعه و مهارت ها و کارایی نیروی کار شکل می گیرد. اولین گام در پی ریزی یک نظام آموزش گردشگری، رویکرد به مدیریت کیفیت جامع است که بر اساس شناخت نیازها و انتظارات عوامل سیستم یعنی فراگیران، مربیان و کارفرمایان شکل می گیرد. در مدیریت جامع کیفیت در آموزش گردشگری کانون توجه ارتقای مستمر فرایندها و سیستم ها است که پایان ناپذیر و جستجو گرانه می باشد.

       برای دستیابی به چنین یک نظام آموزش گردشگری پویا برای تامین نیروی انسانی در وهله اول باید زیر ساخت ها و بنیان های اجتماعی آن را بنا نهاده و بر این اساس فرهنگ توسعه گردشگری را وجهی همگانی بخشید. در این راستا آموزش گردشگری تبلور عینی را می یابد که در آن شناخت و تامین نیروی انسانی درهمتیده می باشند. بر این اساس رویکرد به آموزش گردشگری در راستای افزایش کیفیت و کمیت باید علاوه برتری عملکردی، دستیابی به اهداف استراتژیک و موفقیت دراز مدت را نیز مدنظر داشته باشد. از این رو باید مفهوم ارتقای مستمر و ابزارهای آن معرفی و بکار گرفته شود و از طرف دیگر باید فرهنگ جاری تغییر داده شود تا تغییرات ناشی از ارتقای مستمر را پذیرا باشد.

       در این میان در نظر گرفتن فرایند آموزش گردشگری اولویت بسیاری دارد. فرایند آموزش گردشگری شامل درون داده هایی است که توسط آموزش گردشگری فراهم می آید که در بر گیرنده فعالیت هایی است که در پیرامون تامین نیروی انسانی مورد نیاز گردشگری انجام می گیرد که در این زمینه می توان به فرایند آموزش گردشگری در قالب فرایند حرفه پذیری اشاره کرد. مدیریت فرایند آموزش گردشگری، مستند سازی، کنترل تغییرات، آموزش و ممیزی را بر عهده دارد. این خود ضروری می سازد که فرایند آموزش گردشگری باید درست و به موقع طرح ریزی شود؛ فعالیت های آن به طور صحیح انجام گیرد و نتیجه یا نتایج آن پاسخگوی نیازها و انتظارات فعالیت های گردشگری و توسعه آن باشد این در حالی است که آنچه امروز به عنوان شاخص اصلی فرهنگ توسعه مطرح می شود پرورش انسان توسعه یافته است فی الواقع تنها تدوین یک سیستم جدید مبتنی بر انسان توسعه یافته می تواند به توسعه پایدار بی انجامد و بر پایه این بینش مدرسه از مدیرانی بهره می گیرد که نه تنها با تغییر موافقند بلکه خود منشا تغییر هستند و تئوری مدیریت آن ها را تحول دائمی، آموزش مستمر، خلاقیت تکامل و مشارکت همه فراگیران دانش تشکیل می دهد.

      شمای کلی این روند را می توان در تبلور « اقتصاد آموزش » بازجست که امروزه علاوه بر آنکه بخش مهمی از « اقتصاد کار » را تشکیل می دهد با کمک گرفتن از سایر زیر بخش های علم اقتصاد در پیوند با آموزش، نظیر اقتصاد بخش عمومی، اقتصاد رفاه و سایر بخش های تخصصی، به طور مستقل مسیر توسعه و تکامل خود را به پیش می راند. در نظام آموزشی جدید به تحلیل اهمیت اقتصاد آموزش پیرامون گردشگری به عنوان تسهیل کننده روند اشتغال در اقتصاد کار توجه بسیاری می شود. این امر به آن سبب شکل می گیرد که توانایی تخصصی منابع انسانی را که عبارت از توانایی انتخاب بهترین متغییرهای ممکن است را پیرامون گردشگری افزایش دهد.

       بطور کلی تحقیق، تجزیه و تحلیل، اولویت بندی نیازها و کمبودها در حرفه های گردشگری تسهیل کننده اجرای نظام آموزش گردشگری، محتوا و برنامه هایی است که منطبق با انتظارات مورد تقاضای منابع انسانی می باشد، همچنین مسایل اصلی دیگری نیز که باید در آموزش گردشگری مدنظر قرار گیرد طراحی مدارک تحصیلی خاص مورد نیاز و انطباق این آموزش و برنامه های آن با محیط می باشد. این خود در برگیرنده به کنش پذیری بین گردشگران، ساکنان محلی و فضای جغرافیایی و برکنش های ناشی از این کنش پذیری است. از این رو در آموزش گردشگری به عنوان پردازش دانش فضایی انسان تولیدکننده و انسان مصرف کننده، باید بر امر تولید، توزیع و مصرف و پراکندگی انسان ها در فضاهای گردشگری تاکید نمود.

 . انطباق مهارت هایی که در طول آموزش کسب می شود با انتظارات و نیازهای تقاضای گردشگری

 . ارائه نظام آموزشی گردشگری روزآمد و مرتبط با زمان حاضر

 . تضمین کارآیی فردی و جمعی توسط هماهنگ کردن اهداف آموزشی

 . آشنایی کسانی که متقاضی نظام های آموزشی می باشند که در واقع قابل دستیابی می باشد

 . تضمین حداکثر کارایی از طریق بهینه سازی استفاده از منابع

 . ایجاد هدایت کیفی که قادر به رفع نقایض موجود باشد و محتوای برنامه های آموزشی را روزآمد نماید.

*برگرفته از مطالب گردآوری شده توسط رئوف موسوی*

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی